Hvordan får man egentlig sin musik på iTunes?
Skrevet af den 22. oktober 2008 09:10 22 Kommentarer
Hvad gør man, hvis man overvejer at gøre sit band til et firma eller ønsker at oprette et pladeselskab? Og hvad hvis man bare vil have sin musik ud på alverdens platforme, såsom iTunes eller det nye Amazon, der kun findes i USA?

Vi bad den 19-årige musiker og pladeselskabsejer Johannes Holt Iversen alias joey!groon fortælle om sine  personlige erfaringer på området med håbet om, at det kan være en hjælp til alle de do-it-yourself-musikere, der overvejer at tage et skridt over i den forretningsmæssige del af musikbranchen.

--

1. Indledning
Her følger mine personlige erfaringer med business-delen af musikbranchen med tips til, hvordan man kan gardere sig mod de faldgruber der er i branchejunglen, og hvordan man skyder genvej uden at skyde sig selv i foden. Først og fremmest ser jeg tre veje til at få sin musik ud kommercielt:

  • Man kan oprette et pladeselskab
  • Drive sit artistvirke som en virksomhed! (bandnavn I/S)
  • Man kan blive signet hos et pladeselskab, og få den rette markedsføring.

Da papirarbejdet er lidt det samme, giver jeg her min vinkel på hvordan jeg muliggjorde albumudgivelser med de midler jeg havde til rådighed, ingen markedsføring og vigtigst af alt, uafhængigt af den traditionelle pladebranche.

Jeg satte mig ned i slutningen af 2006 og påbegyndte skitseringen af en forretningsplan for dét der skulle gå hen og blive til Sound Soldier Records. Jeg begyndte samtidig at lave de første oplæg til en mulig markedsføringsplan for at eksponere mit soloprojekt joey!groon via viral markedsføring i undergrunden.

2. Papirarbejde...
Jeg kontaktede Gramex, forklarede hvad mit nye firma gik ud på, tilmeldte mit dengang temmelig passive, uregistrerede pladeselskab og modtog så en såkaldt ISRC standard-kode. Denne kode er vigtig for dels dansk eller skandinavisk radio-airplay på radiokanaler og for registrering og betaling af vederlag til musikere og studiemusikere.

Men samtidig vigtig, når der skal registreres fonogrammer til de udenlandske music store-platformer, så de ved, at det er registreret materiale de får udleveret, og samtidig så studiemusikerne får deres ekstrabetaling, hvis en sang skulle få chancen for airplay via radioer og netradioer som eksempelvis AccuRadio.com.

Da jeg var KODA-medlem i forvejen var det ikke svært at få registreret alle mine indspillede værker under ét kunstnernavn, så ophavsretten blev på min side af Atlanten, senere hen. NCB & KODA samarbejder, hvilket gør en del af dette registrerings-arbejde nemmere. EAN/UPC-koder kan oftest købes eller genereres gratis hos distributøren, men køb for en sikkerheds skyld separate UPC-koder pr. produkt!

Da alt dette papirarbejde var på plads registrerede jeg alle mine albumindspilninger, ep-produktioner og single-udgivelser under mit nye pladeselskab.

Alt det forarbejde var vigtigt!

Opsummering:
GRAMEX (ISRC tilmelding) → KODA (band/solist registrering) → GRAMEX/NCB (fonogram registrering) → EAN/UPC (køb, eller registrér selv)

3. Drømmen om iTunes
Well, well Apple iTunes er musikbutikken alle håbefulde bands og solister, med sund business-sans, stiler efter at komme ud på. Og også butikken, hvor en kunstner med lethed drukner iblandt de fire milliarder andre sange & millioner af konkurrerende kunstnere.

Hvorfor så overhovedet gå i krig med denne musikbutik uden den mindste form for traditionel Push & Pull-markedsføring gennem annoncering, aviser, musikblade og/eller TV? Af den simple grund, at det kan lade sig gøre, og at det er den butik flest folk har tilmeldt deres kreditkort til i Europa (tjek gerne statistikker).

Med bare den mindste form for eksponering af din musik, f.eks koncert eller via blogs og nyhedsbreve, kan det lade sig gøre at skabe noget, der ligner kimen til hype omkring dig selv. Hvis dine fans ved at din musik er på iTunes, jamen så ved deres venner, veninder, kærester, studievejledere og/eller kollegaer det med garanti også ret hurtigt efter.

Så hvis heldet skulle være ude, og man formår at udgive et track, der går hen og bliver et hit, ja, så har man mulighed for at lave big business! Se bare KNA Connected med deres track "Løgn & Latin".

Jeg kontaktede i 2005 Apple-kontoret i Danmark, i forsøget på at få en salgsaftale i hus, dog uden det helt store held og med en blank afvisning pr. e-mail til følge. Jeg kontaktede sidenhen hovedkontoret i Luxembourg, efter at jeg havde opstartet pladeselskabet i 2006. Denne gang med lidt større interesse, men stadig ikke nok til at de ville lade mig gå direkte til fadet. Deres politik er at udgive direkte for de store selskaber (the big four).

4. Aggregators som næste skridt
”Jamen hvad gør de andre små pladeselskaber så, hvis det kun er EMI, Sony, Universal & Warner, der har de direkte privilegier?”, tænkte jeg.

Jeg satte mig ned, lavede lidt research og jeg fandt frem til begrebet Music Aggregators - de services, der kan bringe ens musik ud på andre platforme. Dem fandtes der fire stykker af i Danmark med hvert deres speciale. Dog alle med adgang til iTunes.

Jeg tænkte straks, at da mit marked (forhåbentligt) var temmelig spredt rundt omkring i Europa, USA og Asien, og min eksponering oftest lå i music-communities og social-networking, måtte der altså findes aggregators verden over der kunne gøre kunsten efter de danske.

Jeg fandt firmaet TuneCore.com, der kunne udsende ens musik til samtlige butikker i hele Europa, USA og Asien for 50-150 kr. i formidling af albums og derefter sølle 45 kr. pr. år som gebyr. Til gengæld for alle disse udgifter ville jeg få 6,80 kr. ud af 8 kr pr. solgt track.

Da jeg dengang endnu ikke var fyldt 18 kunne jeg af juridiske årsager ikke udgive musikken, så jeg valgte i mellemtiden at gøre et stort fodarbejde for at finde lignende aggregators i indland og udland. Men pas på! Mange udenlandske distributører vil gerne lave enten eneforhandlingsaftaler eller lave såkaldte 50/50-deals på baggrund af dine surt optjente royalties.

En liste over aggregators:
DiGiDi (Danmark) Distribuerer nu iTunes worldwide og TDC mm.
Dicentia (Danmark, Norge, Sverige) trykkeri, nu med online distribution.
Tunecore.com (worldwide) hvad jeg i sin tid, selv valgte at bruge mht. AmazonMP3.
CDBaby (worldwide) Kender folk, der har brugt denne aggregator men jeg kender ikke CDBbaby’s split.


5. Amazon og bureukratiet
Pyha! Ved Amazons MP3-musikbutik kom jeg til kort. Sitet er typisk amerikansk, pakket ind i uendelige lov-paragraffer.

Egentlig bør man, som dansk artist, ikke distribuere i USA af den simple grund, at hvis man ikke har noget form for fast marked derovre, så kan man lige så godt smide pengene ud af vinduet.
Samtidig kan man ligeså godt vinke farvel til ens ISRC-rettigheder, da de spiller musikken i deres radioer men intet aner om ISRC-systemet. (se joey!groon-blog om mit USA-airplay problem).

Amazon er samtidig så indviklet at sætte sig ind i, at bare det at ville forstå deres katalog-system tager et halvt år. Det gjorde det i hvert fald for mig.

Men I skal nu spares for lidt af besværet!

1. Front Line - Er den højeste butikspris på Amazon (rigtig god for nye markedsførte produkter)
2. Mid Line - En smule lavere end Front Line (god til nye ikke-promoverede produkter)
3. Catalog - Lavere end Mid Line (rigtig god for bagkatalog eller lavere sælgende udgivelser)
4. Special - Den laveste pris på Amazon (god for promotion-udgivelser eller ældre katalog)

AmazonMP3 kan ikke betale sig hvis man ikke har et business-grundlag at bygge på. Da jeg udgav min single ”Since When” gennem AmazonMP3 var det på ét grundlag, at jeg fik opfordringer gennem MySpace fra amerikanske lyttere, der ikke brugte iTunes. Og selv dét er ikke nok, så jeg satsede hvad der svarer til 160 kr. på en single-release og ét år på AmazonMP3, blot for at kunne være en af de første danske indie-labels, der testede Amazon-systemet.

Amazon er ikke anbefalelsesværdigt (endnu), især ikke hvis man vil udgive fem albums fra sit bagkatalog i en førstehåndsvending. Der er simpelthen for meget jura man skal nærlæse til at man bør gøre et sådan sats. Hyr en advokat eller jurist i så store sager, er det korte råd.

Det eneste jeg kan anbefale ved distribution på Amazon, er at du får mulighed ved eksempelvis turné-virksomhed i USA, at kunne promovere dine udgivelser mere effektivt end via iTunes, hvis markedsandele Amazon i øjeblikket spiser ind på. 

6. Happy Ending?
Måske, for hvem ved? Måske er du den nye Sigur Rós der udgiver gennem iTunes Plus og tjener en fjerdedel af dit eget udbytte hjem derved. Eller det nye Radiohead, der med kreative markedsstrategier tilraner sig hæder og ære.

Men uanset hvad, er der igen nogle formaliteter man skal have styr på før man går i gang med at oprette pladeselskabet ”Mit Band I/S”, såsom SKAT, Moms-angivelse på køb/salg, Lønsumsafgift, CVR, Eksport af varer til udlandet, regnskabspligt - og jeg kunne blive ved!

I løbet af min forholdsvis korte tid i pladebranchen, har jeg også været til de helt almindelige iværksætter-møder hos SKAT, modtaget generelle guidelines omkring moms-angivelse, og har skullet tage stilling til fradrag, eksport-regler og CVR-registret, for uanset hvad, så skal det smarte begreb ”pladeselskab” eller ”Band I/S”, følge generel erhvervslovgivning.

En god virksomhed er en jordnær virksomhed. Sats derfor aldrig mere end, hvad selskabet kan stå inde for. Har du to udgivelser ude at svømme, så lad eventuelt den tredje udgivelse ligge indtil de to tidligere har tjent sig hjem.

Held & Lykke!

/Johannes Holt Iversen

BandBase inviterer løbende gæstebloggere til at skrive om deres erfaringer og syn på specialiserede områder inden for dansk og udenlandsk musik.
  Permalink Tags: johannes holt iversen, karriererådgivning, joey!groon

Kommentarer

Log ind eller opret en gratis konto, hvis du vil tilføje kommentarer...
13-04-2010 20:38:23 Af Croell
frujytteravnjensen:

lmgtfy.com/?q=isrc+ean+upn+digidi
22-03-2009 08:21:41 Af JohannesHoltIversen
Det er også dét jeg siger Morten, ved nr 2 kan man tabe mange penge. Derfor skal man helst starte nedefra og op. Men jeg forklarer blot at begge kan lade sig gøre med hver sit resultat.
18-03-2009 06:54:23 Af Morten Hjort
Jeg vil ikke anbefale nr 2... Chancen for at få udbytte af pengene er ikke særlig stor, medmindre man skyder det meget stort op. Hellere alliere sig med nogle gode venner, som kan hjælpe med at lave en hjemmeside mm og en booker/ven som brænder for projektet.

Der findes enormt mange gratis tjenester på nettet, som specielt mindre kunstnere kan gøre brug af og det skulle ikke være noget problem at blive meget synlig på nettet for få hundrede kroner (og ligeledes blive distribureret).
Vis mere
17-03-2009 14:29:35 Af JohannesHoltIversen
@mathilder:
Du skal overveje hvordan du vil starte op. Du kan gøre det på 2 måder, hvor den ene er hård i 'opstarten', mens den anden er hård at 'opretholde'.

1. Man kan godt "starte fra bunden" med ikke en klink, hvorefter du arbejder dig vej op gennem systemet med såkaldte vennetjenester og gratis arbejde de første par år.
Vis mere
17-03-2009 07:23:15 Af Morten Hjort
Tunecore.com er yderst billig....
16-03-2009 18:51:21 Af matilder
Hej Johannes :)
Jeg læste dit indlæg, da jeg selv spekulerer over, hvordan jeg skal "komme ud" med min musik.. Jeg synes bare det virker så uoverskueligt og dyrt! Hvor meget skal man sådan ca lægge til side, for at kunne starte pladeselskab op?
Jeg har nelig overvejet.. altså du startede som 16-årig, det synes jeg alligevel er ret vildt! Jeg er 18, så jeg burde måske også kunne.. (?)
01-12-2008 05:57:17 Af JohannesHoltIversen
Hehe, igen enig. Men tænk samtidig længere fremad. Nu handler det her ikke om at tjene en million på en uge. Nej det handler om at kunne skabe lidt produkthistorie.

Hvis du får større royalty-udbytte ud af dit bagkatalog, så kan man tjene en stor del hjem det år man peaker med en velproduceret, korrekt markedsført kommerciel pladedebut hvor pladekontrakten ikke giver så mange "håndøre" som etableret band/solist.
Vis mere
28-11-2008 16:18:48 Af polarforsker
Ja, det giver sgu næsten sig selv at man ikke skal sidde på forstærkeren og drikke pilsnere i øvelokalet, men øve sig og blive bedre ;)

Jeg er grundlæggende meget enig med dig, jeg synes måske bare ikke det er papirarbejdet og tiden værd at komme på iTunes på "den helt rigtige måde" for nogle få håndører.
Vis mere
20-11-2008 16:04:10 Af JohannesHoltIversen
Tiden i øvelokalet ender ofte bare i hat og briller hvis det intet formål har. Hvis folk kender musikken, gider folk at gå til koncerten.
Jeg går ind for produktoptimering, også i øvelokalet, for jeg syntes man skal bruge tiden på begge dele. Om det så betyder hårdt slid, then be it, for vil man noget skal man knokle, RIGTIG MEGET.
Vis mere
20-11-2008 09:04:35 Af polarforsker
Vis mere
17-11-2008 07:06:39 Af JohannesHoltIversen
Men splittet på CDbaby.com er tilgengæld ikke ret godt. Læs paragraffer, læs paragraffer.
15-11-2008 20:59:32 Af polarforsker
Den letteste vej til iTunes er gennem CDbaby.com
28-10-2008 12:53:15 Af pause
Fantastisk artikel, ganske brugbar og utrolig relevant. Thumbs up!
27-10-2008 20:11:09 Af Kommisær Knold
Nu har det ingen relevans for mig personligt, men fremragende artikel, Johannes. Det er sgu rart når nogen deler deres viden.

Og god idé med med gæstebloggere, BB!
27-10-2008 17:35:00 Af JohannesHoltIversen
Altså! Ikke alt er sjovt her i livet, heller ikke som musiker. Nej, digidi.dk er ikke "løsningen" på alle musikeres problemer. Det ville være naivt at tro at bare man kommer ud gennem DiGiDi så er man på vej mod skyerne. DiGiDi er et tilbud iblandt MANGE distributører.
Vis mere

Aktuelt

lang:bandbase.dk UserControl: EditorialSection

Brugere 0  Online

Kom indenfor...

Find din nye favorit musik og del din egen smag eller den musik du selv laver!

Kom igang

Allerede en konto? Login her

Seneste aktive brugere
Forum
lang:bandbase.dk UserControl: UserSection

Kontakt / Hvem er vi / Hjælp / Presse / Reklamér på BandBase / Development Blog

Alt dette er © 1998-2009 af BandBase ApS og musikken er © af dets ejere. Og endelig: De kedelige terms of use.

Danske Bank Sennheiser Danskrap DJz Danish Society for Jazz, Rock and Folk Composers KODA Hardstylers United